onsdag 27 mars 2013

flytta ofta?

GP.se hade för ett tag sedan en artikel "Flytta och lev längre" - spännande!

bilden lånad från GP: Bild: Thore Leykauff
Från GP:s artikel: "Den som flyttar långt lever längre, framförallt om du är kvinna. I år packade 1,4 miljoner svenskar lådorna, efter en mindre flyttboom det sista kvartalet. Svensken flyttar i snitt elva gånger under sin livstid. Varje år byter drygt var tionde svensk bostad." ... 

"Omkring var tredje flytt brukar ske till en annan kommun och var sjätte till ett annat län. Men det är den som flyttar långt som lever längst." ...

"En förklaring till att dödstalen sjunker vid långflyttning är att de som flyttat längre sträckor i genomsnitt har klart högre utbildningsnivå än de som flyttat inom närområdet eller stannar kvar där de föds. Och välutbildade, ofta med högre inkomst, lever generellt längre."
Få se nu, hur många gånger har jag flyttat?
  • lägenhet i Västerås med mor o far till 6 år
  • Villa i Västerås med mor o far till 9 år
  • "Gröna Vågen" flytt till mindre gård på landet Sandhem Västergötland med mor o far till 5:e klass
  • Lantgård Vilske-Kleva Falköping med mor och far - tills jag flyttade hemifrån 18 år
  • Första egna lägenheten Falköping - kort tid. En kort tid utomlands
  • Ny lägenhet Falköping Dotorpsgatan
  • Kort sommarboende litet hus utanför Falköping
  • Ny lägenhet Falköping
  • Liten dyr etta med dusch i köket Åsögatan Stockholm
  • Via bytesaffärer ny liten etta Stockholm, har glömt vad gatan hette men det låg på Söder vid skatteskrapan.
  • 3 månader i nån Stockholmsförort jag inte ens minns namnet på i en bostadsrätt i en byteskedja
  • (inneboende hos kompis på Lidingö och sedan längre utlandsvistelse)
  • Andrahandslägenhet (sambo!) Solrosgatan Kålltorp Göteborg
  • Bostadsrätt 2:a Ernst Torulfsgatan Göteborg
  • Flytt till mindre hästgård på landet utanför Vårgårda. Här bodde jag och den blivande/nuvarande Mannen och de efter ett tag 2 barnen faktiskt i hela 19 år!
  • Nuvarande bostad mindre hyresfastighet i Alingsås
  • ...och här har jag nog inte tänkt bo resten av mitt liv?
Det är mitt 15:e boende jag bor i just nu alltså. Garanteras jag att bli gammal då? Eller är det risk att man kallar mig nomad eller har jag i ett tidigare liv varit statare eller är jag totalt rotlös?

Till er som funderar på att flytta kanske jag i alla fall kan få ge er det goda rådet att bo på ett ställe medan barnen går i skola. Jag har bytt skola i 1-2 klass, 3 klass, 4-5, 5-6, 7-9 klass  - det har definitivt gjort mig ganska rotlös. Jag blir väldigt avundsjuk när folk pratar om barndomsvänner. Jag har under vägen tappat bort alla mina...

Att flytta till en mindre stad från en större är också svårare. I den mindre staden känner alla alla och släpper gärna inte in främlingar. Och rikt socialt liv sägs ju också vara en grund för långt och lyckligt liv?

Läs också SvD "Här blir människor allra äldst"- Tydligen skall man bo i södra Småland eller norra Skåne. Så om jag flyttar till Skåne om några år borde jag ha alla chanser att bli gammal?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...