måndag 15 april 2013

svärmors hus

Privat har de senaste månaderna också varit fyllda av hus. Svärmor gick bort före jul och svärfar hamnade på sjukhus. Det stod tidigt klart att svärfar skulle behöva ett annat boende. Svärfar, som i sin tur har hjälpt gamla släktingar flytta från huset, hade lovat att han skulle ta hand om sitt eget flyttande. Nu gick allt fortare än vad någon av oss hade kunnat ana.

Mannen som inte har några syskon eller andra släktingar fick ta hand om sjuka föräldrar, tömma och sälja föräldrahemmet, skaffa lägenhet och anpassade möbler åt sin pappa och sköta hela hans ekonomi. Det förutom de känslomässiga aspekterna såklart.

Svärföräldrarna ägde ett 60-talshus som de byggt själva. Ett hus som jag länge tyckt varit hopplöst omodernt men nu tycker är riktigt läckert som hus betraktat. Att det behöver en helrenovering är bara normalt efter en generations boende. Inredningen och prylarna i huset var långt från min smak. Massor av pryttlar, porslinsserviser, rokokomöbler, vitrinskåp, dockor och pjåskiga lampor. Jag tror att jag räknade till sju olika typer av mattor i olika färger i vardagsrummet. Allt det här har vi under några månader sorterat. Att spara till barnen, att sälja på Blocket, att sälja via auktionsverket, att kasta och att skänka via de organisationer som har second hand-försäljning.

Jag gillar också att köpa inredningsprylar, så man ska inte "kasta sten i glashus", men det är svårt att rensa och/eller värdera någon annans prylar. Och sällan är prylarna något värda i andra hand. Värde ligger ofta i ett affektionsvärde.

Men - vad jag skulle komma till - var att mina svärföräldrars hus kom inte ens i närheten av detta fastighetsobjekt: Godby 113, Arboga







I artikeln från Expressen.se kan man läsa: "Man kan säga att det är mitt livs konstprojekt, säger nuvarande ägaren".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...