torsdag 23 maj 2013

intäkt B&B, hur mycket?

den här veckan handlar om Bed & Breakfast, eller på svenska Hus och Rum, på olika sätt därför har jag en fråga till er som läser:

Hur många procents beläggning har ett B&B och under hur många dagar per år har rörelsen den beläggningen?

Vi utgår gärna från ett B&B som ligger i ett av de turisttäta områdena som Västkusten, Skåne eller Gotland. Jag misstänker att halva juni, juli och halva augusti är de bästa månaderna. Alltså ca 60 nätter + kanske en eller två veckor runt påsk och de andra helgerna på våren. Men är det fullbelagt då? Eller 40%, 50%, 60%.  När jag ser på utländska tv-program räknar de säsongen som april till oktober i till exempel Frankrike och Spanien - undrar om det stämmer?

För sedan går det ju att börja räkna fram en intäktskalkyl över (antal rum * rumspriser * antal nätter) /procents beläggning.

Jag har läst boken Drömmen om bed & breakfast, vandrarhem och pensionat (Danskt band)
av Sofia Gynge se hennes blogg här.


Men boken handlade om hur man drev ett B&B eller kanske främst vandrarhem som var författarens erfarenhet. Bra bok men inget om siffror. Jag har också googlat utan resultat.

Maila eller kommentera gärna så blir jag glad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...