onsdag 24 juli 2013

häck eller inte häck

häck eller inte häck - några citat från diskussioner alla från byggahus.se:

Pil är ett otyg. Växer mkt fort, måste beskäras säkert 4 ggr per säsong för att hällas tät och nere. De pilhäckar jag har sett har alla övergetts av sina ägare, det är alldeles för övermäktigt att hålla den i schack, för att inte tala om de många släpvagnssläp men rens o klipp som den genererar varje år. Dessutom är rötterna något för hemska att växa långt åt alla håll. Pilrötter är ökända för att växa in i gamla avloppsrör och in under husgrunder.

Har satt ett par hundra avenboksplantor för tre år sedan och ångrar mig djupt och ska riva upp den för återplantering av den vanliga boken istället. Varför? Jo, avenboken är dödstråkig här nere i sydsverige om vintern och när jag ser hur fint min bokhäck är med sina vackra, vissna vinterblad så byter jag alltså ut alla avenbokar

Nej, jag hade inte tagit poppel. Poppel blir träd om du inte klipper, dom skjuter rotskott och blir inte så snygga.


Mirakelhäcken - Finns nog nästan ingen som är nöjd med dom, dom säljer växter som inte är härdiga och som inte ens ser ut som på deras bilder, dessutom brukar hälften vara dött när man får det och man lyckas sällan få pengarna tillbaka. Det där är ju en alm (Ulmus=alm). Almar får almsjuka och är inte härdiga så långt upp i Sverige. Mer om mirakelhäcken här.

Nu blev det ju inte alls lättare att välja... Men det känns som om ovanstående kommentarer är ärligare än det som står i trädgårdskatalogerna! Bilden är lånad från Blomsterlandet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...