fredag 30 augusti 2013

drömmen som nästan blev sann

Ni vet den där drömmen om ett B&B som jag har bloggat om ibland? Så här gick det:


Jag har kom faktiskt så långt att jag lämnade ett bud på en fastigheten till salu med en alldeles underbar B&B verksamhet som ingick i köpet. Jag hittade fastigheten på Hemnet (en av mina favoritsajter om ni inte redan anade det), åkte och tittade och visste med en gång att det var helt rätt! Rätt läge, stora byggnader med möjligheter, nyrenoverat och funktionellt. Och såna ställen kostar ju det vet vi...




Mäklaren sa när jag pratade med honom första gången - "Ja, har du några miljoner kontant och är beredd att jobba dygnet runt under säsongen så är det ett bra ställe.".  Jag har räknat och räknat och skrivit affärsplaner och haft möten med banker och företagsinvesterare. Problemet var det där med "några miljoner kontant". En del kontant kan jag ordna, och en hel del via andra lån - men det blev dyrt mätt i ränta och amorteringar.

Arbetet ser jag mer som en utmaning!

Det andra problemet var priset. Jag har full respekt för säljaren att hen vill ha det angivna priset. Alla säljare vet hur mycket pengar och tid de har lagt ner. Alla köpare vill köpa så billigt som möjligt. Det är ju spelets regler.  Det är dock få säljare förunnat att ekonomiskt kunna vänta ut rätt köpare under mer än ett år. Mäklarens förslag om att vi skulle mötas halvvägs hade också fungerat för mig. På mindre orter och där husen omsätts saktare brukar fastighetspriserna vara prutbara. Mitt fel var att jag antog (tog för givet) att priset var prutbart och när det inte var det så höll inte kalkylerna. Så snäv får inte en budget vara när man skall riskera alla pengar och allt man har för att leva på en verksamhet. Bankerna är också väldigt försiktiga i fall som detta.

Drömmen var så nära att bli sann. Jag ville så gärna. Inte den här gången - men kanske nästa gång?

bilden får symbolisera vad som hände. Även om jag gärna vill vara en drömmare
så måste jag tyvärr vara realist när det är så mycket pengar på spel.
Att våga satsa får inte betyda att man är dumdristig.
Eller är det så att om man är realist så vågar man aldrig satsa?

Nu vet jag hur dyrt det är att låna upp till det där beloppet, jag har räknat på alla kostnader och fått reda på ungefär vilken inkomst det kan ge att driva ett Bed & Breakfast. Jag har skaffat kontakter och samlat på mig en väldig massa information, både positiv och negativ, om att driva ett Bed & Breakfast. Om jag inte skulle råka "ramla över" "några miljoner" kontant så får jag nog fortsätta att drömma ett tag. Eller kanske en plan B?

Passar på att tipsa om Alexander Noréns inlägg "Varför slog jag inte till..."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...