tisdag 17 september 2013

drömhuset var inget drömhus

Undertecknad har tittat på en fastighet till att förvandla till B&B. Angående den där drömmen om ett Bed & Breakfast i Skåne som jag inte riktigt har gett upp ännu.



Jag såg fastigheten för några veckor sedan. Gården en fyrlängad skånegård på hyfsat bra läge, om än inte med de vackraste vyerna. Huset var stort fint och helt beboeligt. I stall-längan hade säljaren börjat inreda. "Smakfullt" enligt mäklarprospektet. Hemskt och fukt-luktande om du frågar mig. Men byggnaderna var strukturellt ganska bra (för det priset).

Jag lade ett lågt bud, säljarna blev nog irriterade. Jag lade ett lite högre bud och efter velande hit och dit kom vi överens om en köpesumma lägre än utgångspriset. En köpesumma jag hade råd med. Banken beviljade pengarna (bara det är ju lite trassel hit och dit).

Sen åkte vi och tittade på fastigheten igen. Undersökningsplikten. Den här gången hade det regnat och allt var genomfuktigt. Även i huset. Mannen som är mer praktisk än jag klättrade upp på vinden. Där hittade vi aktiva angrepp av någon slags "trämask" (finns många olika namn på de där skadeinsekterna). Vet inte vilken sort men hålen hade färskt "borrdamm". Dessutom var innerväggarna i huset alldeles för fuktiga, mätt både med handen och fuktmätare. Takbjälkarna sviktade. Jo, huset har stått obebott ett tag, men inte får det bli så här fuktigt efter ett enda regn? Det skall ju snart börja regna i Skåne i en 4-5 månadersperiod? Och jo jag vet att det kanske går att värma huset så att fukten försvinner - men att värma bort all den fukten kommer att kosta massor.

del av trädgården...

Så vi tackade nej. "Ett bud är inte bindande". Stackars mäklaren - som dock hävdade att levande trämask var något man fick förvänta sig i Skåne (???) - men trots det var trevlig. Å andra sidan fanns det inga andra spekulanter heller och huset har varit till salu nästan ett år hos två olika mäklarfirmor.


Har du läst om "The Ikea effect"? Gör det, för mycket kan hänföras till husaffärer. Säljarna övervärderar och köparna undervärderar. (länk om videon inte funkar). Tipset kom från början från "Hög på Hus".



Så försvann ännu ett "drömhus" från listan... Det var det andra försöket som inte fungerade, se "drömmen som nästan blev sann".  Och jag känner mig ganska skyldig för att jag har tvingat mäklaren och bankmannen att lägga ned en massa tid alldeles i onödan?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...