måndag 28 oktober 2013

obeboeliga hus till salu?

här kommer en reflektion till angående husköp - varför deklarera antalet sovrum om de inte är användbara som sovrum? Ja, kanske är jag lite sur och grinig efter helgens husvisningar. Det hus jag såg i helgen luktade illa, luktade fukt, var stökigt och ostädat och jag skulle inte ha bott en enda natt i det huset. Badrummen oanvändbara för att bli ren i? De övriga byggnaderna var i olika stadier av förfall och fulla med gammal skit och oanvändbara prylar. Obeboeligt (utom kanske för några av deltagarna i TV-serien Arga Snickaren?). Snobbig? Kanske. Pedant? Ja. Och då var huset i två-och-en-halv-miljoners-klassen och hade alls inte deklarerats som renoveringsobjekt eller något sådant.

Så såg jag ett hopplöst billigt objekt som nog ingen någonsin kommer vilja köpa? Priset var trevligt men inte ens det faktum räckte vid närmare titt.

Så såg jag faktiskt en gård med potential. Ett ställe där jag kände att det här kan bli riktigt fint! Jag kände för gården och husen. Det ska man göra. Men den stora frågan är hur mycket det kan kosta att göra det beboeligt - för det var det inte nu. Rätt läge. Charm och ytor. Dags att räkna lite igen.


Och mäklaren, som jag har träffat förut, är en stor realist och sanningssägare. Jag gillar honom. Misstänker att han är Mäklaren med stort M i trakten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...