tisdag 22 oktober 2013

reflektion runt husbesök

I helgen var jag återigen och tittade på hus. Färden ner till södra Sverige i lördags var vacker - höstsverige! Samtidigt konstaterade vi att snart blir det halt och kanske snö så nu är nog de sista helgerna för säsongen jag bokar "visningsresor". Mannen och jag passade på att boka övernattning på fint badhotell med fyrarätters middag - lite höstnjutning och lyx!




Första huset till salu överensstämde inte med mäklarens bilder. Som alltid? Jag tycker att jag börjar bli duktig på att detaljgranska husbilder och läsa mellan raderna men den här gången var det värre än jag trodde. Jag trodde/tyckte huset hade en gammaldags charm.  I verkligheten var det bara gammalt schabbigt? Varför underhåller folk inte sina hus? Det var slitet, stökigt, ostädat och sådana saker är ganska lätta att fixa till innan man som säljare lägger ut sitt hus till salu. Städa åtminstone! Kanske kan någon med mycket jobb förvandla det här huset till något charmigt? Jag kommer nog att lägga ett lågt bud men huset var inte alls värt det utannonserade priset (tycker jag men jag är ju ingen mäklare ;) ). 


Sedan såg vi på en gård med ett stort omodernt hus. "Prime location" med underbar utsikt och natur och läge. Genuint men ett renoveringsobjekt. I tvåmiljonerkronorsklassen. Utan fungerande avlopp, vatten eller uppvärmningssystem. Med en sprucken lutande gavel och för lite mark. Och så här många och några till kom på visningen:


Vi gick, för det var alldeles för mycket jobb. Men hade jag haft några miljoner över till renovering så hade det kunnat bli det finaste sommarhem man kan tänka sig. Att få vandra i den naturen och njuta av lugnet är värt många kronor. Och ja, jag tror nog verkligen på att det var ett unikt objekt. Men inte för mig just nu. Budgivningen startade i måndags morse.


Sen åkte vi hem genom ett regnigt Sverige. Så här spännande är det att vara hus-spekulant i verkligheten ibland (trots det tänker jag ta en åktur nästa helg också):


Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...