fredag 22 november 2013

höns i trädgården

"Drömmer du om att skaffa egna hönor? Sedan februari behövs inget tillstånd ens inom tätbebyggt område." ... "Hur många hönor vill du ha – och vilken ras? Fem är lagom för en villatomt, vid 350 går gränsen för hobbyhöns" skrev GP för ett tag sedan. (Kanske gäller detta bara Göteborgs kommun, kolla vad din kommun säger för säkerhets skull.)
Jag skulle vilja säga att 349 hönor i en villaträdgård är väldigt många. Väldigt många. Tror det är ett säkert sätt att reta grannen.


När vi hade en hästgård på landet hade vi hönor. Rashönor och minihönor. Och tillhörande tuppar som jagade barnen. Det blev inte så många ägg och av de kycklingar som kläcktes tror jag att de flesta var tuppar. Det kostade mer att köpa hönsfoder och staketutrustning än vad äggen var värda. Det blev smutsigt och de förde oväsen. Jag ville inte slakta själv utan gav bort de slaktfärdiga ungtupparna. Men jag tycker att det var roligt med höns. De var bra för trädgården och mysiga att titta på. Fast 349 stycken...


Svenska Lanthönsklubben för dig som vill veta mer om hönor, skötsel och mat.

Flyttar jag någonsin till landet igen vill jag ha hönor och ett tillhörande hönshus. Gärna ett på hjul som jag kan flytta runt, för hönor är bra jordbearbetning.





söt att rulla runt på den stora trädgården på landet

från Hasselfors jag tror det här skulle funka utmärkt som hönshus om hönorna får en chans att gå ut utanför också.
Från: 26 595,00 kr (fast då blir det dyra ägg ;) ) här

på hjul och med en flyttbar inhägnad gård - smart lösning

den engelska lyxvarianten
Missat bildlänkarna denna gång, sök på Google "henhouses" och välj bilder så finns det många fina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...