fredag 29 november 2013

promenad i f.d. sommarstugeområde

jag var ute och gick en novemberpromenad i utkanterna av min hemstad. Eller i utkanten kanske är mycket att säga för det här ligger max 5 km från järnvägsstationen och centrum.


I närheten av sjön finns ett vackert område med ekbackar och hagar som jag gissar har varit sommarstugeområde från början. Blandat med några stora gamla ståndsmässiga trävillor.  På senare tid har bebyggelsen utökats med några dyra stora kåkar. En del smälte snyggt in i naturen och en del var riktigt fula. Några gamla sommarstugor fanns fortfarande kvar. Vilka av nedan hus tyckte du var snygga? (ber om ursäkt för bildkvalitén - men man kan ju inte ställa sig mitt framför folks hus och fota?)






Här är ett exempel på blandad bebyggelse, de lilla stugan bredvid de pompösa grindstolparna till det nybyggda huset:


Det var ju inte helt utan mål jag gick den där promenaden (förutom frisk luft). Jag var lite nyfiken på detta hus. Riktigt fult men fin tomt och kanske lite sjöutsikt? Och tillräckligt intresserad är jag nog inte - mer nyfiken. För i min hemstad är alla hus dyra. Riktigt dyra.


På hemväg passerade jag det här huset. Det skulle jag gärna köpa billigt och göra om till ett fint hus. Varför står det bara där? Promenadavstånd till stan och nära sjön? Misstänker att kommunen äger huset och har sett att kommunen har framtida planer för området (nån gång om tio år eller så). Det ändå synd om huset.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...