torsdag 2 januari 2014

året som var för mig

under året har jag skrivit en del om min dröm om ett B&B. Jag har varit och tittat på en hel del hus i Skåne. Sysselsatt mäklarna ;)

Som det ser ut nu får nog min dröm vänta ett tag. Delvis på grund av att min prisnivå helt enkelt har ett tak. Delvis för att jag inte hittar det jag vill ha.


Jag har funderat en hel del på ett hus "värde". Om en fastighetsmäklare skall värdera ett hus för att få lån hos banken eller öka befintliga lån blir värderingen lägre än om samma mäklare skall ge ett pris för att få sälja huset. Det är i alla fall vad jag tror och tycker mig ha sett vid ett flertal tillfällen.

Men om ett hus finns ute på marknaden men ingen vill köpa till priset huset är till salu för - är utannonserat pris då husets värde? Nej hävdar jag. Så då vill jag säga att på den skånska husmarknaden finns det en hel del övervärderade hus.


Jag har bjudit på två skånska "gårdar", båda har varit till salu länge. Båda fastigheterna är jag den enda som gett ett bud - lägre än köpesumman (men inte ett fult bud). Båda ägarna har tagit bort sina hus från marknaden efter en hel del diskussion och velande fram och tillbaka. Tålmodiga mäklare i båda fallen ;)


Jag har sett på tre fastigheter som, räknat på förfallet och mängden renovering, är klart övervärderade. Och osålda. Alla har de charm, men en charm som kostar många miljoner att renovera. För strax över två miljoner vill jag inte köpa ett renoveringsobjekt utan avlopp, vatten och fungerande värmekälla. Då är det sannolikt lika lönsamt att köpa en tomt och bygga helt nytt och underhållsfritt.


Jag har tittat på en B&B rörelse som var en utmaning (en hel del renovering) men spännande. Det såldes som flyktingförläggning. Sannolikt mycket mer lönsamt än att driva det som en turistverksamhet. Jag stoppade budgivningen. Ytterligare ett stort B&B vet jag är aktuellt som flyktingförläggning.


Så för tillfället tror jag att jag väntar lite med den där drömmen. Eller så dyker det upp en rätt fastighet där säljaren är desperat att sälja och går med på mitt bud... Hoppas kan man ju.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...