onsdag 8 januari 2014

ett gammaldags svenskt pensionat

Jag hittade bilder på ett hus till salu. Eller hus, det var en B&B verksamhet med restaurang. Först log jag lite åt den lite gammaldags inredningen. För mig påminde huset om ett gammaldags svenskt pensionat. Ser du bilden framför dig? Sen började jag fundera på vad ett pensionat är? Så här säger Wikipedia:
"Pensionat betecknar ett hotell av enklare slag. De återfinns ofta i turistområden, där de erbjuder kost och logi, så kallad helpension, ofta för längre perioder.

Skillnaden mellan ett pensionat och ett hotell är främst serviceutbudet. Man har ofta helpension vilket omfattar hela utbudet från logi, städning, mat och aktiviteter. Närheten till vackra omgivningar eller sevärdheter är också en del av pensionatets utbud.

På ett pensionat kan man vara en del som i en stor familj. Man har gemensamma måltider och samlas i sällskapsrum för att diskutera och umgås.

Pensionaten hade en blomstringstid från slutet av 1800-talet till mitten av 1900-talet. De blev mycket populära för personer som ville lämna vardagen för ett boende på landet."

Så då förväntar sig alltså pensionats-gäster helpension? Då tror jag inte att det finns så många pensionat kvar i Sverige.  Men det där med "gemensamma måltider och att samlas i sällskapsrum" tycker jag låter mysigt. Skillnaden mellan B&B och pensionat är alltså hur mycket mat och underhållning gästerna får. 

I min bild av hur ett pensionat ser ut så skulle jag idag inreda med ungefär de här möblerna och attributen (de flesta bilderna från Blocket):

Ikeas blommiga Ektorp-soffa är inte fel (och tvättbar)
nätta skinnsoffor är tåliga och snygga i alla miljöer
Ungefär såhär föreställer jag mig miljön i ett gammaldags pensionat - ljust, blommigt, stora mörka möbler, vackert porslin, spetsdukar, pelargoner och kristallkronor:
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...