måndag 13 januari 2014

stora husvisningshelgen 2014

stora husvisningshelgen var det i helgen som gick. Var du och tittade på hus? Såg du ditt drömhus?

Jag var faktiskt och tittade på två hus.

I min hemstad, som har ett attraktivt läge med goda pendlingsmöjligheter till bl.a. Göteborg, är det väldigt ont om hus att köpa. Tre-fyra hus i prisklassen 11-29 milj kr - de kan vi ju räkna bort (med min plånbok). Några tomter. Förutom de husen finns det sådär tio hus till salu allt som allt varav några dyra nyproducerade, några som nog borde betraktas som tomter och några i lite tristare områden längre från centrum.


Grannhuset skulle säljas men togs bort innan visning för att någon bjudit "högst över utgångspris" (mäklarens ord) innan visningen. Jaha är det så det går till?


Så då var vi och tittade på ett hus ganska centralt i ett trevligt område, dock med oljud från genomfartsleden. Huset var av typen en litet gammalt trähus. Med en del att göra, gammalt kök och små rum. Pris strax över 3 milj kr. Massor av spekulanter! Nej tack. Huset största fördel var en stor tomt och någon annan borde också ha fått idén "köp-huset-sälj-tomt-bekosta-boendet"?


Så var vi också och tittade på stomresta hus i stadens nya område. Någon gång vill jag väldigt gärna ha ett alldeles nybyggt hus. Huset gillade vi, men ingen av oss ville cykla/gå/åka buss ut dit.


Varför jag tittade på hus? Jamen jag gillar ju hus! Och lite intressant var det att se vad man får för pengarna i min stad. Inga länkar idag, vill ju inte göra mig osams med stadens mäklare;) för det här är ju bara mitt tyckande. Och känner du igen bilderna så visst är det riktigt fina hus!

Finns det inga hus att köpa blir det ju priskrig om de som finns. Även om "vi" inte borde låna mer eller köpa dyrare hus...

GP skriver om Nya tecken på bostadsbubbla i Göteborg:
"Extremt lågt utbud. Extremt låg ränta i ett år till. Det bäddar för ytterligare luft i bostadsbubblan när mäklarna laddar för årets första visningshelg."

Aftonbladet Stora visningshelgen – hård kamp om få objekt:
"Den svenska bostadsmarknaden kokar och priserna stiger mot nya rekordnivåer. Nu stundar en av årets största visningshelger. Nya siffror visar att klart färre lägenheter och hus är till salu i år jämfört med förra året."

För det kan ju gå så här (Aftonbladet):
"Bomarknaden fortsätter dala i Norge. Och det är bara början. Inom de närmaste två åren förväntas priserna sjunka med ytterligare 15-20 procent."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...