måndag 28 april 2014

är din ekonomi god?

Apropå gårdagens inlägg, som handlade om att förälska sig i hus, handlar det här blogginlägget om hushållsekonomi. Det är inte god ekonomi att förälska sig i ett hus - det förstår jag också. Speciellt när man redan har ett hus.

UR söker nu par och familjer som vill delta i en ny TV-serie om privatekonomi, se här.



Hoppas att UR kan göra något "skoj" av det här. Med skoj menar jag underhållande, jag vet att hushållsekonomi inte är skoj. Lyxfällan handlar om människor försatt sig i en väldigt taskig sits. Arga snickaren handlar också om de som redan för länge sedan gav upp om pengar och byggkaos. Fuskbyggarna om de som råkat illa ut eller varit för naiva. Men oss andra? Hur står det till med vår hushållsekonomi?
"Vad händer till exempel om er ränta höjs, eller om någon av er blir arbetslös? Hur möter ni en tuffare ekonomisk situation?"
Själv är jag väldigt förtjust i den här varianten när det handlar om ekonomi...


... men i verkligheten har jag tvingat mig att ha koll och vet att vi har marginaler. Hur långt marginalerna räcker om bostadsbubblan spricker det vet jag tyvärr inte - eller snarare så sitter vi då i samma båt som alla andra bostadsägare i Sverige. Så saknar jag fortfarande en "husförsäkring vid skilsmässa", eftersom det är då den största ekonomiska sprickan skulle uppstå. Död och sjukdom är vi någotsånär försäkrade mot (hoppas jag).

Jag kanske borde söka till programmet? Om du vill göra det gör du det här.

Så resten av veckan fortsätter vi med dyra och orimligt dyra och alldeles fantastiska fina hus ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...